Iedereen gebruikt ze wel, emoji’s. Deze zijn niet te verwarren met de “emoticons” uit de jaren 90 :-). Emoji’s zijn de geëvolueerde versie hiervan en zijn eigenlijk kleine afbeeldingen die gigantisch veel verschillende moods, activiteiten, voorwerpen,… voorstellen.
Gebruik emoji’s voor meer engagement
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van emoji’s zorgt voor meer engagement. Het doet de CTR (click through rate) enorm de lucht in gaan bij gebruik op sociale media. Dit zowel bij organische én geadverteerde posts. Ook bij e-mailcampagnes ligt de response rate stukken hoger bij het gebruik van emoji’s in de subject line.
De reden hiervoor is simpel: het voegt gevoelens toe aan de boodschap. En dat is toevallig iets waar veel mensen een groot belang aan hechten. Ze krijgen meer sympathie voor de auteur van de boodschap en zo neemt de engagement-rate toe. Het is dus zeker aangeraden om deze emoji’s te integreren in digitale marketing, maar je moet ze wel op de juiste manier gebruiken. Wij geven jullie wat meer duiding, zodat jullie experts worden in het emoji-gebruik.
1. Gebruik emoji’s met mate
Emoji’s mogen niet worden gebruikt om een boodschap te vervangen, maar om deze sterker te maken. De focus van je tekst moet nog altijd liggen op een goede copy. Emoji’s kunnen deze copy enkel een diepere betekenis geven. De emoji’s moeten ook aansluiten bij je boodschap. Zo gebruik je best geen aubergine of perzik wanneer je een kinderopvang bent ;-).
2. Ken je publiek
Het eerste wat je jezelf moet afvragen is: “Hoe ziet mijn doelpubliek eruit?”. Wanneer je focus ligt op 65-plussers, dan is het misschien niet aan te raden om je boodschap vol te spammen met emoji’s. Vraag jezelf ook af welke emoji’s in het dagdagelijkse leven van jouw doelpubliek gebruikt worden en stem je gebruik hierop af. Ze kunnen ervoor zorgen dat je merk een heel stuk menselijker aanschouwd wordt.
Ben je toch nog aarzelend over het gebruik van emoji’s en wil je de hulp van een team experten? Vraag hier je gratis call aan van 15 minuten aan en laat ons je overtuigen.